”Synnytysavustajaksi” itseään kutsuva nainen shokeerasi oikeudessa, kun hän väitti, ettei hänellä ollut ”velvollisuutta” hakea apua synnytyksessä myöhemmin kuolleelle asiakkaalleen.
Syksyllä 2025 30-vuotias vaikuttaja Stacey Warnecke menehtyi sen jälkeen, kun hän ei saanut apua ajoissa synnytyksestä aiheutuneisiin komplikaatioihin.
Warnecke liputti ”luonnollisuuden” ja kotisynnytyksen puolesta, joskin oli palkannut paikalle myös itseään Emily Lal, jonka hän oli palkannut olemaan läsnä synnytyksessä.
Lal, joka toimi rekisteröimättömänä doulana nimellä ”The Authentic Birth Keeper” – ”Autenttinen synnytysavustaja”, sai vaikuttaja Stacey Warneckeltä 6 000 Australian dollaria siitä, että oli tämän tukena synnytyksessä.
Warnecke kuitenkin kuoli synnytyksen jälkeiseen verenvuodon komplikaatioihin vain tunteja sen jälkeen, kun hän oli synnyttänyt poikavauvansa, Axelin.
Ei ollut mielestään velvollinen
Tällä viikolla naisen kuolemansyyn tutkinnassa kuultiin nauhoitus Warnecken kumppanin Nathanin soittamasta hätäpuhelusta kuolinpäivänä. Nauhalla Nathan antoi puhelimen myös Lalille, joka esittäytyi hätäkeskuspäivystäjälle Warneckereiden ”ystävänä”.
Kun Lalilta kysyttiin, miksei paikalle hälytetty apua aikaisemmin, hän väitti, ettei hänen tehtävänsä ollut arvioida lääketieteellisiä hätätilanteita tai sivuuttaa äidin toiveita.
”Jos hän kerotisi haluavansa tukea, soittaisin ambulanssin, jos hän tahtoisi niin”, Lal sanoi oikeudessa.
”Jos hän sanoi ei, niin se oli vastaus.”
Kun kuulustelija kysyi Lalilta tämän velvollisuudesta hälyttää apua etenkin tilanteissa, joissa äiti ei pystyisi tekemään päätöksiä itse, Lal vastasi ettei ”usko, että minulla on velvollisuutta siihen”.
Hän väitti vastuun olevan perheellä ja sanoi, että äiti oli rakkaiden ihmisten ympäröimänä ja että aviomies tai isä voisi soittaa hätänumeroon halutessaan.
Lal korosti toistuvasti, ettei hän pitänyt itseään lääketieteen ammattilaisena ja kuvaili roolinsa olevan tuki ”naiselta toiselle”. Hän kertoi olevansa enemmän kuin ystävä tai ”isosisko” asiantuntijan sijaan.
Todisteiden mukaan monet naiset, jotka haluavat niin sanottuja ”vapaita synnytyksiä”, päätyvät ratkaisuun koska arvostavat autonomiaa ja haluavat täyden hallinnan tilanteesta.
”Vapaasynnytykset” ovat pohjimmiltaan kotisynnytyksiä, joissa ei tukeuduta koulutettuun tai rekisteröityyn terveydenhoidon ammattilaiseen.
Kuolinsyyntutkijaa avustava asianajaja Rachel Ellyard kuitenkin korosti, että se, että Lalille maksettiin tuhansia dollareita läsnäolostaan, asetti hänet rooliin, jossa äidit luottivat hänen osaamiseensa.
Lal ei kuitenkaan ollut samaa mieltä.
”En sanoisi, että he luottavat minuun”, Lal vastasi ja vakuutti olleensa paikalla vain kuuntelemassa ja tarjoamassa emotionaalista tukea.
Hän myös selitti oikeudelle, ettei hän arvioi palveluissan verenhukkaa tai tarkistaisi äidin pulssia, koska hänellä ei ollut siihen kliinistä koulutusta.
”En ole siellä tekemässä synnytyksestä turvallisempaa”, hän sanoi.
Ei toimi vasten tahtoa
Kuolinsyyntutkimuksessa ilmeni, että ensihoitajat saapuivat paikalle noin kymmenen minuuttia sen jälkeen, kun ambulanssi oli lopulta hälytetty paikalle.
Ensihoitajat löysivät Warnecken lattialta makaamasta ja kertoivat tämän haukkoneen henkeään. Myös hänen ihonsa oli kellertävä.
Nainen kiidätettiin Frankstonin sairaalaan, jossa lääkärien kerrottiin käyttäneen loppuun hänen veriryhmäänsä vastaavat varastot pelastustoimien yhteydessä. Yrityksistä huolimatta Warnecker kuoli myöhemmin sairaalalla.
Lal kertoi kysyneensä Warneckeltä kolme kertaa, haluaako tämä ambulanssin, ja soittaneensa hätänumeroon vasta, kun äiti oli suostunut. Lal ei siis soittanut apua siitä huolimatta, että äiti oli alkanut kärsiä hengitysvaikeuksista.
”En tiedä, kuinka monta kertaa minun täytyy toistaa tämä. Minä en missään nimessä aikonut toimia hänen tahtoaan vastaan ja soittaa ambulanssia”, Lal sanoi.
Warnecken miehen mukaan hän valitsi ”vapaan synnytyksen”, sillä hän pelkäsi lääketieteellisiä toimenpiteitä ja halusi synnyttää vauvansa omilla ehdoillaan.
Lisätodisteet perusteella Lal ei myöskään enää tekstaillut perheelle ja vaihtoi tapahtumien jälkeen puhelimensa. Hän myös myönsi hävittäneensä verisen maton, jonka päällä Wanrecker synnytti koska uskoi äidin haluavan niin.
Ennen syyskuun tapahtumia Lal oli kerryttänyt itselleen suuren seuraajakunnan sosiaalisessa mediassa, jossa hän kertoi vapaasynnytyksestä.
Lal veloitti palveluistaan tuhansia dollareita nostaen palkkionsa 4 000 dollarista vuonna 2020, mutta hinnat nousivat 6 000 Australian dollariin vuoteen 2023 mennessä.
Lal on yhdistetty myös toiseen vapaasynnytystapaukseen, jossa vauva kuoli syntymän jälkeen. Lal puolestaan itse väitti, ettei ollut missään tekemisissä tragedian kanssa synnytysaltaan vuokraamista lukuun ottamatta.
”Se oli synnytys, jolla ei ollut mitään tekemistä minun kanssani”, hän sanoi tuolloin.
Mitä sinä ajattelet tästä? Jatketaan keskustelua Facebookissa!
LUE MYÖS:
- Äiti, 30, kuoli kotisynnytyksessä – kieltäytyi ambulanssista
- Nuori nainen kuoli 11 päivää synnytyksestä – syynä aivoverenvuoto