Äiti, 30, kuoli kotisynnytyksessä – kieltäytyi ambulanssista

Australialainen sosiaalisen median vaikuttaja Stacey Warnecke, 30, kuoli kun hänen kotisynnytyksensä meni pieleen syyskuussa 2025.

Nyt naisen kuolinsyy on tutkinnassa, ja tutkija on ehdottanut kuoleman johtuneen synnytyksen jälkeistä verenvuodosta.

Stacey Warnecke liputti sosiaalisessa mediassaan ”kemikaalivapaata” elämäntapaa ja valitsi myös synnytykseensä mahdollisimman ”luonnollisen” menetelmän.

Nainen päätti synnyttää poikansa Axelin kotona aviomiehensä Nathanin ja itseään synnytysavustajaksi itseään kutsuvan Emily Lalin avustuksella.

Warnecke halusi ”vapaan synnytyksen”, mikä tarkoitti, että hän halusi synnyttää ilman lääketieteellistä avustusta omassa kodissaan ja ilman koulutettujen terveydenhuollon ammattilaisten osallistumista.

Kuolinsyyntutkimuksen mukaan synnytyksessä ilmeni komplikaatioita sen jälkeen, kun Warnecke synnytti istukan. Nainen alkoi vuotaa runsaasti verta ja hänellä oli hengitysvaikeuksia, mutta hän kieltäytyi ambulanssista kahdesti ennen kuin suostui avun hälyttämiseen.

Kotisynnytyksen riskit

Kun ensihoitajat saapuivat paikalle, Warnecke kiidätettiin Frankstonin sairaalaan. Hän kärsi merkittävästä verenhukasta, kun hän pääsi vihdoin sairaalalle.

Lääkärit suorittivat Warneckelle kiireellisen kohdunpoiston. Tilanne oli niin vaikea, että sairaalan kerrotaan käyttäneen loppuun Warnecken veriryhmän verivarastot yrittäessään pelastaa hänen henkeään.

Yrityksistään huolimatta nainen sai ensin useita sydänpysähdyksistä ja kuoli myöhemmin vammoihinsa.

Naisen mies, Nathan Warnecke kertoi kuolemansyyntutkijoille, että hänen vaimollaan oli ”vahva näkemys sairaalaympäristössä tapahtuvien toimenpiteiden ketjureaktiosta ja vahva tahto välttää niitä”, LADbible kertoo.

Kuolinsyyntutkinnan kuulemisessa kävi myös ilmi, että Warnecke uskoi vapaasynnytyksen olevan ainoa tapa, jolla hän voisi synnyttää täysin omilla ehdoillaan.

Nainen oli myös kieltäytynyt synnytystä edeltävistä seulonnoista, tyypilliset ultraäänitutkimukset mukaan lukien.

Synnytyskuolemat harvinaisia

Australian Victorian oikeuslääketieteen instituutin patologi Michael Burke todisti kuolinsyyntutkinnan lausuntokierroksella Warnecken kuoleman aiheutuneen verenvuodosta.

”On harvinaista, että nainen kuolee synnytykseen”, hän totesi ja lisäsi, että synnytyksen aikainen verenvuoto on ”heti hoidettavissa, jos se tunnistetaan nopeasti ja hoidetaan oikein”.

Synnytysavustaja Emily Lal kertoi kuolemansyyntutkinnassa saaneensa 6 000 dollaria palkaksi siitä, että osallistui synnytykseen. Hän kuitenkin teki selväksi, ettei hänen tehtävänsä ollut tarjota lääketieteellistä hoitoa.

”Kuinka auttaisin ihmisiä pysymään turvassa synnytyksen aikana?” Lal vastasi Guardianin mukaan, kun häneltä kysyttiin, pitikö hän äitien turvallisuudesta huolehtimista osana velvollisuuksiaan.

Kun Lalilta kysyttiin, pitikö hän äitien turvallisuudesta huolehtimista osana velvollisuuksiaan, hän kyseenalaisti kysymyksen.

”Kuinka auttaisin ihmisiä pysymään turvassa synnytyksen aikana? En usko, että läsnäoloni tekee synnytyksestä turvallisemman.”

”Olen läsnä ystävänä ja tukihenkilönä. Minun tehtäväni ei ole sanoa hänelle: ’Luulen, että olet menettänyt liikaa verta’.”

Lal kertoi myös, että Warnecke oli kysynyt häneltä, oliko veren hukan määrä normaali. Tähän Lal kertoo vastanneensa, että verenhukka oli ”enemmän kuin mitä pitäisin normaalina”.

Surullinen tapaus. Mitä sinä ajattelet tästä? Kerro siitä meille Facebookissa!

LUE MYÖS:

 

Lue lisää aiheesta...