Lentoasiantuntijan järkyttävä teoria Air Indian turmasta

Torstaina tapahtunut Air Indian lentoturma on järkyttänyt maailmaa. Yli 260 ihmistä menetti henkensä, kun lento A171 syöksyi maahan vain hetki nousun jälkeen. Tarkkaa syytä onnettomuudelle ei vielä tiedetä, mutta musta laatikko on löydetty ja tutkinta on käynnissä. Lentoturvallisuuden asiantuntijat ovat nyt esittäneet huolestuttavia arvioita mahdollisista syistä.

Lento oli matkalla Intian Ahmedabadista Ison-Britannian Gatwickiin, kun se syöksyi asuinalueelle pian nousun jälkeen. The Guardianin mukaan alueella asui muun muassa lääketieteen opiskelijoita, lääkäreitä ja heidän perheitään. Onnettomuus vaati 241 matkustajan hengen, ja myös useita maassa olleita ihmisiä menehtyi.

Mayday-hätäviesti ja karmea näky paikan päällä

Boeing 787-8 Dreamlinerin ohjaajat lähettivät mayday-hätäviestin lennonjohdolle vain 190 metrin korkeudessa. Air Indian hallituksen puheenjohtaja Natarajan Chandrasekaran kertoi CNBC-TV18-kanavalle, että yhtiö tekee tiivistä yhteistyötä Boeingin ja GE Aerospacen kanssa ja on lähettänyt asiantuntijoita turmapaikalle.

– Olen pyytänyt heitä lähettämään parhaat asiantuntijansa avuksemme, ja he ovat olleet erittäin tukevia, Chandrasekaran sanoi.

Paikallinen asukas Poonam Patni kuvasi tilannetta Agence France-Presselle:
– Kun pääsimme paikalle, maassa makasi useita ruumiita ja palomiehet sammuttivat liekkejä. Monet uhrit olivat pahoin palaneita.

Toinen silminnäkijä kertoi:
– Näimme ihmisten hyppäävän talon toisesta ja kolmannesta kerroksesta. Lentokone oli ilmiliekeissä. Autoimme ihmisiä ulos rakennuksesta ja veimme loukkaantuneita sairaalaan.

Asiantuntijat varoittavat hätiköimästä

Toinen mustista laatikoista on saatu talteen, mutta sen sisältöä ei vielä tiedetä. Ilmailuasiantuntijat ovat kuitenkin varoittaneet liian pikaisista johtopäätöksiä, sillä kunnollinen tutkinta ja datan analysointi vie aikaa.

Tästä huolimatta jotkut asiantuntijat ovat esittäneet alustavia arvioita tapahtuneesta. Ilmailumuotoilun asiantuntija, tohtori Sonya Brown New South Walesin yliopistosta kertoi The Guardianille, että videomateriaalin perusteella kone saattaa olla sakkautunut.

– Näyttää siltä, että kyseessä oli merkittävä työntövoiman menetys. Työntövoima pitää koneen ilmassa, ja sen puuttuessa kone hidastuu ja voi sakata. Tutkassa näkyy, että kone menetti korkeutta pian nousun jälkeen, Brown sanoi, mutta lisäsi ettei ole selvää, mikä työntövoiman menetystä aiheutti.

Videolla näkyy, kuinka kone nousee, mutta sitten katoaa puiden taakse ja räjähtää liekkeihin. Yhteensä yli 260 ihmisen on vahvistettu kuolleen.

”On arvoitus, miksi näin tuhoisa tapahtuma saattoi sattua

Turvallisuusasiantuntija professori John McDermid Yorkin yliopistosta kertoi Mirror-lehdelle, että nousu ja lasku ovat lennon vaarallisimpia vaiheita.

– On yllättävää, että onnettomuus tapahtui ennen kuin kone ehti edes 200 metrin korkeuteen, McDermid sanoi.

– Lentäjät voivat keskeyttää nousun melko myöhäisessäkin vaiheessa, joten näyttää siltä, että ongelma ilmeni äkillisesti aivan nousukiidon lopussa tai heti nousun jälkeen, eikä sitä saatu hallintaan, hän jatkoi.

McDermid arvioi myös, että ylikuormitus tai liiallinen polttoaineen määrä ei todennäköisesti olleet syynä.

Ilmakehätieteen professori Paul Williams Readingin yliopistosta puolestaan totesi, että sää oli onnettomuuden aikaan erinomainen – näkyvyys oli hyvä ja tuuli heikkoa.

Myös professori Graham Braithwaite Cranfieldin yliopistosta painotti, että kyseessä on ensimmäinen vakava onnettomuus, johon 787-malli on joutunut.

– Nousuvaihe on kriittinen, koska kone kiihdyttää yhä, ja ongelmiin on reagoitava nopeasti, hän sanoi.

Entinen lentoyhtiön pilotti Terry Tozer kertoi GB Newsille, että on vielä aivan liian aikaista spekuloida syistä.

– Koneen olisi pitänyt pystyä selviämään merkittävästäkin viasta ja jatkamaan nousua turvallisesti. On arvoitus, miksi näin tuhoisa tapahtuma saattoi sattua, hän sanoi.

Lähetämme lämpimät ajatuksemme ja osanottomme kaikille uhrien omaisille. Levätkää rauhassa.

Lue lisää:

 

Lue lisää aiheesta...