
Oululaisen K-Supermarket Välivainion uudet kauppiaat joutuivat kohun keskelle sen jälkeen, kun he antoivat lähtöpassit 19 vuotta kaupassa tuetussa työtoiminnassa olleen kehitysvammaisen työntekijän. Nyt kauppiaat pyytävät anteeksi.
K-Supermarket Välivainion uusien kauppiaiden, Juha Mikkolan ja Tanja Penttisen, arki ei lähtenyt käyntiin ihan toivotulla tavalla. Kauppiaat päätyivät suuren kohun keskelle, kun he irtisanoivat heti alkuun 19 vuotta kaupassa tuetussa työtoiminnassa olleen kehitysvammaisen Mika Ruonalan.
Tapaus herätti ensin närkästystä paikallisissa, jonka jälkeen Helsingin Sanomat uutisoi asiasta ja valtakunnallinen kohu oli valmis.
HS:n tavoittama kauppias Mikkola kertoi maanantaina 1.9 lehdelle, ettei päätös irtisanomisesta ollut yllätys, vaan se tehtiin osana kauppiasvaihdoksessa tapahtuneisiin sopimus- ja järjestelyratkaisuihin. Kauppiaan mukaan asiasta oli keskusteltu jo kesä- heinäkuussa Ruonalan yhteyshenkilöön ja sopineet asiasta ennen kauppiasvaihtoa.
Mikkola pahoitteli lehdelle, jos tiedonkulussa on ollut katoksia aiheuttaen sen, että tilanne on näyttäytynyt Ruonalalle äkilliseltä. Hän kuitenkin painotti, ettei päätöstä tehty kiireessä.
– On joka tapauksessa valitettavaa, jos muutos tuli henkilölle yllätyksenä. Toivomme Mikan osalta kaikkea hyvää jatkoon, hän viestitti HS:lle.
Kauppiaat myöntävät tehneensä väärän päätöksen
Kohu tapauksen ympäriltä ei suinkaan päättynyt Helsingin Sanomien artikkeliin, vaan tiistaina kauppiaat julkaisivat itse Facebookissa viestin, jossa he ottavat kantaa tapaukseen ja kertovat pyytäneensä irtisanotun Ruonalan kaupalle ”juttelemaan”.
– Olemme saaneet runsaasti palautetta monille tutun Mikan töiden päättymisestä – ja ihan aiheesta. Uuden kaupan vastaanottamiseen liittyy paljon asioita, joista pitää tehdä päätöksiä jo ennen aloittamista kaupalla. Pullohuoneen uudistuksen myötä siihen liittyvät työtehtävät olivat vähentyneet ja ne ajateltiin järjestää uudelleen.
– Teimme tuossa tilanteessa päätöksen vajavaisin tiedoin, liian nopeasti ja se oli väärä. Olemme tästä pahoillamme.
Kauppiaat kertovat kirjoituksessa tuetun työn merkityksen auenneen heille paremmin nyt, jonka takia he haluavat korjata tilanteen ja ovat kutsuneet Ruonalan ”juttelemaan mahdollisuudesta löytää hänelle uusia työtehtäviä kaupalla”. He kertovat aloittaneensa keskustelut aiheesta myös työnohjaajan kanssa.
– Toivommekin, että pääsemme sopimukseen ja tapaatte jatkossa Mikaa enemmän myös myymälän puolella, viesti päättyy.
Kauppiaiden ulostulo sosiaalisessa mediassa on otettu vastaan varsin jakautunein tuntein. Varsin moni kommentoijista tuntuu ajattelevan, ettei kauppiaiden anteeksipyyntö kohun keskellä tunnu aidolta tai riittävältä.
– Damage control tuli nyt hieman liian myöhään. Annoitte kasvot yhteiskunnassamme vallitsevalla vammaisten henkilöiden eriarvoiselle kohtelulle, välinpitämättömyydelle ja ymmärtämättömyydelle, eräs kommentoija kirjoittaa.
– Tässä ei olla pahoillaan Mikan takia. Tässä ollaan pahoillaan vaan oman mainehaitan takia, toinen pohtii.
– Hyvä, että asia korjataan, mutta tämän kaltaisia virheitä ei pitäisi tapahtua, kolmas tiivistää.
Kesko jyrähti tapauksesta
Ilta-Sanomien mukaan myös Kesko on puuttunut tilanteeseen ja pahoittelee kauppiaiden ratkaisua antaa lähtöpassit pitkään samassa kaupassa toimineelle tuetun työtoiminnan työntekijälle.
K-Supermarketeista vastaava ketjujohtaja Janne Vuorinen kertoo lehdelle, että tapauksen tultua tietoon he kävivät heti keskusteluita asiasta kauppiaan kanssa.
– Kauppias ymmärsi kyllä, että oli tehnyt virheen. Tietenkin yritämme nyt yhdessä kauppiaan kanssa löytää ratkaisun, että saisimme henkilön mahdollisesti kauppaan takaisin töihin, Vuorinen kertoo IS:lle.
Mitä ajatuksia tapaus sinussa herättää? Kerro mielipiteesi Facebookin kommenteissa.
LUE MYÖS:
- Vappu Pimiä avoimena MTV:llä – näin käy Maajussille morsiamelle
- Latelan Sari-Anna ja Lauri yllätyshäistä: yksi reaktio yli muiden