
Kaksi yliopisto-opiskelijaa kuoli iskussa ja yksi paloi hengiltä, kun he kolaroivat Tesla Cybertruck -autollaan ja jäivät jumiin sen sisälle. Nyt kahden uhrin omaiset ovat haastaneet Teslan oikeuteen.
Vajaa vuosi sitten kalifornialaiset kokivat jotakin järkyttävää. 27. marraskuuta 2024 Kaliforniasta kotoisin oleva Krysta Tsukahara ja kolme hänen ystäväänsä olivat ajelulla Teslan Cybertruck autolla. Kesken ajelun he yhtäkkiä kolaroivat autotien pielessä olevaan tukimuuriin, ja auto syttyi tuleen.
”Poliisi saapui paikalle ja löysi yhden ajoneuvon täysin ilmiliekeissä. Valitettavasti törmäyksessä kuoli useita ihmisiä”, Piedmontin poliisilaitos kertoi Facebook-tiedotteessaan tapahtuman jälkeen.
19-vuotias Krysta, kuljettaja Soren Dixon, 19, ja matkustaja Jack Nelson, 20 olivat palanneet kotiin lomailemaan kiitospäivän ajaksi. Krysta oli juuti aloittanut toisen vuoden opintonsa Savannah College of Art and Design yliopistossa, ja hän sekä muut ystävät olivat kaikki vastikään valmistuneet Piedmontin lukiosta.
Onnettomuudessa kaikki kolme heistä jäivät loukkuun autoon palon levitessä eivätkä päässeet ulos.Ainoa turman eloonjäänyt oli neljäs ystävä, Jordan Miller, joka pääsi ulos autosta Cybertruckin takana ajaneen ystävän avun ansiosta.
Ystävä joutui iskemään puun oksalla auton ikkunaa 10–15 kertaa, jotta ikkuna meni rikki. Tämän jälkeen hän sai vedettyä ”tuskin tajuissaan” olevan Millerin pois matkustajan paikalta – juuri ennen kuin liekit levisivät koko autoon.
KTVU-median mukaan ajoneuvoa kuljettaneen Dixonin elimistöstä löydettiin metamfetamiinia ja kokaiinia. Lisäksi hänen veren alkoholipitoisuutensa oli 1,95 promillea, mikä on yli kaksinkertainen määrä sallittuun ajoneuvon kuljettamisen rajaan verrattuna. Lisäksi ruumiinavauksissa huomattiin, että myös Tsukaharan ja Nelsonin alkoholi- ja kokaiinitestit olivat positiivisia.
Ei päässyt pakoon
Krysta Tsukaharan kerrotaan selvinneen itse kolarista ilman vakavia vammoja.
Hänen vanhempiensa nostaman kanteen mukaan Krysta ei kuitenkaan päässyt pakenemaan lukitusta autosta ja kuoli savun hengittämiseen ja vakaviin palovammoihin.
Vanhemmat kuvailevat tyttärensä kohtalon olleen hänelle yhtä ”käsittämätöntä kipua ja henkistä ahdistusta”.
”Kun Teslan Cybertruckin sähköjärjestelmä vikaantui, Krysta yritti päästä ulos autosta matkustajan puoleisen tuulilasin kautta, josta häntä yritettiin vetää pois. Hän eikä häntä auttanut henkilö pystynyt avaamaan ovea sähkövian vuoksi,” kanteessa väitetään Fox Businessin mukaan.
”Tuli ja kuumuus työnsivät häntä poispäin, eikä häntä voitu pelastaa Tesla Cybertruckista,” asiakirjassa selitetään. Kanteessa niin ollen todetaan, että Tsakuhara kuoli ”savun hengittämiseen ja lämpövammoihin.”
Teslan ”tietoinen välinpitämättömyys”
Sekä Tsukaharan että Nelsonin perhe ovat nyt haastaneet niin Teslan kuin myös tapaturmassa olleen Cybertruckin omistajan Charles Pattersonin kuolinpesän oikeuteen.
Pattersonin kerrotaan olevan sukua Dixonille, joka ajoi autoa tapahtumahetkellä. Kanteissa Elon Muskin perustamaa ja johtamaa Teslaa syytetään ”tahallisesta välinpitämättömyydestä” kuluttajien turvallisuutta kohtaan. Yhtiön väitetään olleen jo pitkään tietoinen automallin sähköisten ovijärjestelmiensä vaarallisista vioista, mutta siitä huolimatta jättäneen ne korjaamatta.
Kanteen mukaan Cybertruckin 12 voltin akkukäyttöiset ovet eivät toimineet törmäyksen jälkeen, ja niin ollen matkustajat jäivät loukkuun palavan ajoneuvon sisälle. Teslassa on myös manuaalinen ovien avausmekanismi, mutta kanteen mukaan se on huonosti suunniteltu ja liian vaikea löytää hätätilanteessa. Tämän takia kolarin uhreilla ei ollut käytännössä mitään keinoa päästä ulos.
”Tämä on yhtä kauhutarinaa. Tesla tietää, että vastaavia ovien juuttumisia on käynyt ennenkin ja niitä tulee tapahtumaan uudelleen. Silti he myyvät vain autoa, jossa on järjestelmä, joka vangitsee ihmisiä eikä jätä mitään ulospääsyä”, Tsukaharan perheen asianajaja Roger Dreyer kertoo San Francisco Chroniclelle New York Postin mukaan.
”Tämän ajoneuvon suunnittelu petti Krystan. Siinä ei ollut toimivaa, helposti saatavilla olevaa manuaalista ohitusmekanismia tai hätäavausmekanismia, jonka avulla hän olisi voinut paeta autosta. Hänen kuolemansa olisi voitu estää.”
”Masiina, joka ei ole turvallinen”
Krystan isä Carl luonnehtii tytärtään Fox Digital Newsille antamassaan lausunnossa seuraavasti.
”Krysta oli älykäs, ystävällinen ja lahjakas nuori nainen, jolla oli koko elämä edessään. Meidän on täytynyt kestää paitsi tyttäremme menetys, myös epäusko siitä, miten tällaista voi tapahtua ja miksi hän ei päässyt pois autosta. Yritys [Tesla] on biljoonien dollarien arvoinen – miten he voivat tuoda myyntiin masiinan [Cybertruckin], joka on niin monella tapaa vaarallinen?”
Nelsonin vanhempien nostamassa kanteessa todetaan, että ’takaistuimen matkustajilla, kuten Jackilla, oli vain piilotettu mekaaninen liipaisin, jota oli vaikea löytää’. Se ei ’ollut intuitiivinen ja sen löytäminen tai käyttö onnettomuuden tai tulipalon aiheuttamassa savuisessa kaaoksessa olisi erittäin epätodennäköistä’.
Molempien, niin Tsukaharan kuin Nelsonin oikeudenkäynneissä Teslalta vaaditaan vahingonkorvauksia. Lisäksi oikeudenkäynneissä Teslaa syytetään tietoisesti kuolemaan johtaneilla suunnitteluvirheillä varustetutun ajoneuvon myymisestä.
Päihteiden vaikutuksen alaisena ajaminen
Vaikka Kalifornian poliisi totesi seurueen ajaneen ennen onnettomuutta ylinopeutta ja arvelee rattijuopumuksen olleen osasyynä turmaan uhrien omaiset eivät aio päästää Teslaa kuin koiraa veräjältä.
”He [Teslan edustajat] haluavat syyttää turmasta kuski Dixonia, ketä tahansa muuta kuin itseään. Silti tämän ajoneuvon ei ehdottomasti olisi pitänyt surmata näitä ihmisiä ja Tsukuharojen tytärtä. Oikeudenkäynti on meidän tapamme pitää syyllinen vastuullisena ja korjata heidän huono toimintatapansa”, asianajaja Dreyer sanoo.
Teslan Cybertruck lanseerattiin vuoden 2023 lopulla ja se sai tällöin valtavasti mediahuomiota. Vain alle kaksi vuotta julkaisun jälkeen siitä on tullut yksi yrityksen historian kiistanalaisin automalli. Cybertruckin mainetta ovat vaivanneet muun muassa useat takaisinvedot, laskevat myyntitilastot sekä ylläkerrotun tapauksen kaltaiset oikeustaistelut.
Vuosien edetessä ja oikeusjuttujen kasaantuessa on mietittävä yhä enemmän sitä, minkälaisia valintoja Teslan tekee malliensa suunnitteluprosessin aikana. On myös pohdittava, tekeekö yhtiö tarpeeksi huipputeknologisten ajoneuvojensa kuljettajien suojelemiseksi.