
Ikonisen Coca-Cola pullon etiketistä löytyy salainen viesti, jonka vain tarkkasilmäiset huomaavat.
Yli 150 vuotta sitten perustettu Coca-Cola on yksi maailman tunnetuimmista juomista ja brändeistä.
Suomalaisten lempi limsa on useissa mittauksissa ollut Coca-Cola Zero ja suomalaisten lisäksi myös monet muut ympäri maailmaa kuluttavat päivittäin miljoonia litroja Coca-Colaa.
Vaikka ”Cokista” on myynnissä lähes kaikkialla maailmassa, vain harva tietää, että Coca-Colan logoon liittyy piilotettu ’viesti’. Nyt ekspertit paljastavat, mitä se tarkoittaa.
Maailman suurin
Coca-Cola on Pepsi Co:n ohella yksi maailman suurimmista elintarvikebrändeistä. Juoma sai alkunsa vuonna 1886 kun Yhdysvaltojen Georgiasta kotoisin oleva farmaseutti John Pemberton kehitti seoksen.
Vuonna 1892 Coca-Cola Company -yritys myytiin Asa Griggs Candlerille, jonka jälkeen juoman nousukausi alkoi. Juomasta tuli myyntimenestys Yhdysvalloissa 20-luvulla, jonka jälkeen brändi lähti valloittamaan maailmaa.
Tänä päivänä kulutus on edelleen suurta ja Coca-Colan verkkosivujen mukaan yritys tuottaa päivittäin 2.2 miljardia annosta Coca-Colaa.
Vuonna 2018 New York Times julkaisi hupaisan tiedon, jossa lehti kertoi nykyisen Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin juovan päivittäin 12 tölkkiä Diet Cokea – kevytversiota perinteisestä kolajuomasta.
Lääkärisivusto Mayo Clinicin mukaan ”turvallinen” määrä Coca-Colaa päivässä on kaksi tölkkiä, sillä juoma sisältää kofeiinia. Liiallinen kofeiinin saanti voi johtaa esimerkiksi ahdistuneisuuteen ja sydämen rytmin häiriytymiseen.
Logon ’salainen viesti’
Siitä huolima, että miljoonat ihmiset juovat päivittäin Coca-Colan eri variantteja, monelta on saattanut mennä ohi eräs yksityiskohta logossa.
Ekspertti ja LOGO.com -sivuston johtaja Richad Lau osaa kuitenkin kertoa tutusta etiketistä tarkemmin.
”Yritykset eivät voi sivuuttaa hyvän logon arvoa; se on yhteys yrityksen ja potentiaalisten asiakkaiden välillä, ja asiakkaat muistavat sen parhaiten,” hän kertoo The Mirror -lehdelle.
Vaikka päällepäin ei näytä, että Coca-Colan logossa olisi mitään ihmeellistä, Lau kertoo klassikkofontin ’salaisen viestin’ olevan yllättävän toimivaa.
Hänen mukaansa logon toinen c-kirjain vaikuttaa ihmiseen alitajuisesti. Kirjain symbolisoi hymyä ja viittaa yrityksen haluun liittää juoma ilon ja onnen tunteisiin.
”Hienovarainen ’viesti’ voi helposti jäädä huomaamatta, mutta se luo alitajuisesti positiivisen mielleyhtymän Coca-Colan brändiin kuluttajien mielissä”, Richard Lau lisää.
Kerää kehuja edelleen
Nykyään tunnettu Coca-Colan logo tuli käyttöön vuonna 1969 ja vielä tänäkin päivänä sen tyyli puhuttaa.
Esimerkiksi Reddit -foorumisivustolla logosta on käyty useita keskusteluja viime vuosien aikana. Toiset ylistävät logon ajattomuutta ja osa on kutsunut sitä jopa ”täydelliseksi logoksi”.
”On hienoa nähdä, miten logon teksti käännetään eri kielille,” yksi kommentoija kirjoitti.
”Sen jälkeen, kun joku mainitsi logon ’hymystä’, huomaan sen aina, kun katselen logoa,” toinen kertoo.