Meteorologi Anniina Valtonen on kertonut Iltalehdessä sairaalareissuun päättyneestä työpäivästään.
Ylen TV-kasvo ja meteorologi Anniina Valtonen on kertonut ikävästä tapahtumasta, jolloin hän joutui lähtemään sairaalaan kesken työpäivää.
Jalat eivät menneen alta meteorologin työssä, vaan kyse oli aikaisemmasta, monelle nuorelle tutusta työpaikasta pikaruokaravintolassa.
Valtonen on nimittäin muistellut Iltalehdessä ensimmäistä työpaikkaa lehden Eka duuni -juttusarjassa.
Sairaalaan kesken työpäivän
Valtonen kertoo jutussa hänen ensimmäisen työpaikkansa olleen pikaruokaravintola Hesburgerin työntekijänä Nastolan ABC-huoltoaseman yhteydessä.
Nykyään meteorologina työskentelevä Valtonen kertoi aloittaneensa Hesburgerissa 18-vuotiaana sen jälkeen, kun oli saanut ylioppilaskirjoitukset valmiiksi.
Tarkoitus oli työskennellä ravintolassa kesän ajan, mutta lopulta nuori nainen jäi työhön kahden vuoden ajaksi.
Vaikka Valtonen kertoo työn opettaneen hänelle paljon, yksi muisto tuosta ensimmäisestä kesästä on jäänyt mieleen ikävistä syistä.
– Se kesä oli niin kuuma ja kiire oli niin kova, että sain jopa yhden lämpöhalvauksen. Maailma pyöri silmissä, oksensin ja lopulta minut vietiin sairaalaan, Valtonen kertoo jutussa.
Valtonen kertoo hänen silloisten työkavereidensa auttaneen häntä tilanteessa tuomalla hänelle muun muassa viilennystä. Päivän päätteeksi hänen oli kuitenkin lähdettävä käymään sairaalassa.
Myös ilman lämpöhalvausta työpäivät olivat raskaita ja jättivät jälkeensä monesti fyysisiä merkkejä keittiössä uurastamisesta.
– Työpäivän jälkeen hiukset ja kasvot olivat monesti paistinrasvasta kiiltelevät, käteni oli täynnä palohaavoja, sormenpäät kovettuivat ja polvet olivat mustelmilla, kun paiskoin vetolaatikoita kiinni.
Ei ruusuisia muistoja
Valtonen kertoo myös muista haasteista, joita kohtasi kahden vuoden aikana hampurilaisravintolassa työskennellessään.
Hän muun muassa kertoo kiireestä, hankalista asiakaskohtaamisista ja liian vähäisestä työvoimasta – asioista, jotka moni entinen ja nykyinen pikaruokaravintolan tai huoltoaseman työntekijä varmasti tunnistaa.
Meteorologi muistelee esimerkiksi asiakkaiden jonoa, joka ylettyi toisinaan ovelle asti. Välillä oli tilanteita, joissa hän joutui pyörittämään ravintolaa aivan itsekseen.
Muistot tuosta ensimmäisestä kesästä eivät ole Valtoselle siis ”kovinkaan ruusuisia”, joskin haasteet opettivat häntä sietämään haastavia asiakastilanteita sekä paineen ja kiireen tunteita.
Valtonen kuitenkin sanoo, että työhön mahtui myös positiivisia puolia. Työkaverit auttoivat jaksamaan ja heidän kanssaan jaetut juttutuokiot saivat hymyn huulille.
Myös hampurilaisten paistaminen oli Valtoselle mielekästä, sillä keittiön puolella sai olla piilossa katseilta ja keskittyä vain pihvien paistamiseen.
Kuitenkin suurin oppi, jota Valtonen kertoo saaneensa, on juuri palautteen ja paineen sietäminen haastavissa tilanteissa.
– Työ kasvatti minulle niin paksun nahan, että tänä päivänä saadut katsojapalautteet eivät tunnu enää missään, enkä lamaannu kiireestä tai stressistä, hän luonnehtii.
Valtonen kertoo myös arvostavansa paljon ravintola-alan ja huoltamoiden työntekijöitä, sillä tietää ”tasan tarkkaan” miltä heistä voi tuntua kiireen keskellä.
Valtosen kertomus on varmasti tuttua monelle! Mitä sinä ajattelet tästä? Entä mikä oli oma ensimmäinen kesätyösi? Jatketaan keskustelua Facebookissa!
LUE MYÖS:
- Anniina Valtonen herkissä kuvissa: ”viimeinen lähetys”
- Anniina Valtosen käytös suorassa lähetyksessä kiinnitti huomion