Tutkijat ovat antaneet huolestuttavan arvion, joka ennustaa, milloin ihmiskunta tulee tuhoutumaan – ja se on lähempänä, kuin moni uskoo.
Tutkijat ovat antaneet uuden hyytävän varoituksen siitä, milloin ihmiskunta tulee kohtaamaan loppunsa. Arvio perustuu kuuluisaan ”Tuomionpäivän kelloon” joka ennustaa ihmiskunnan tuhoa menneisyyden ja nykyhetken tapahtumien sekä kehityksen perusteella.
Uuden varoituksen ovat antaneet kellon takana oleva tiimi Bulletin of the Atomic Sciences -lehdessä.
Tiimin mukaan kello on ”suunnittelu varoittamaan kansaa siitä, kuinka lähellä olemme maailmamme tuhoamista kehittämiemme vaarallisten teknologisten keksintöjen avulla.
Viimeisimmän arvion mukaan kello on nyt vain 85 sekuntia ennen keskiyötä, lähimpänä kuin koskaan aiemmin. Keskiyö symbolisoi tuomionpäivää.
On kuitenkin hyvä muistaa, että Tuomiopäivän kello ei ole kirjaimellinen lähtölaskenta vaan symbolinen työkalu, jonka tiedemiehet loivat vuonna 1947.
Tuomionpäivän kelloa ylläpitää edellä mainittu Manhattan-projektin aikakauden tutkijoiden perustama organisaatio Bulletin of the Atomic Scientists.
Kellon parissa työskentelevät asiantuntijat tarkastelevat vuosittain globaaleja riskejä ja säätävät kelloa sen perusteella, kuinka turvalliselta tai vaaralliselta maailman tilanne vaikuttaa.
Aika, jolloin ihmiskunta tuhoutuu
Viimeisin, tänä vuonna annettu arvio kellosta oli kaikkien aikojen synkin.
Uutistoimisto ABC Newsin mukaan kelloa siirrettiin jälleen eteenpäin vuonna 2026. Siirto on merkki huolesta ja pelosta, joka kohdistuu ydinjätteeseen, ilmastonmuutokseen ja nopeasti kehittyviin teknologioihin, kuten tekoälyyn.
Kun kello otettiin ensimmäisen kerran käyttöön, sen ajaksi asetettiin 23:53. Tämä tapahtui vain kaksi vuotta sen jälkeen, kun Yhdysvallat pudotti atomipommit Hiroshimaan ja Nagasakiin Japanissa.
Tämän jälkeen symbolista kelloa on siirretty useita kertoja sekä eteen- että taaksepäin aina maailman tilanteesta ja globaaleista jännitteistä sekä rauhasta johtuen.
Parhaimmillaan kello asetettiin 17 vaille keskiyöhön vuonna 1991. Tämä tapahtui sen jälkeen, kun silloinen Yhdysvaltain presidentti George H. W. Bush ja Neuvostoliiton johtaja Mihail Gorbatšov ilmoittivat leikkaavansa maidensa ydinaseiden määrää ja edistivät samalla aseellisen toiminnan rajoittamisen sopimusta.
Viime vuonna kelloa asetettiin näyttämään 89 sekuntia vaille keskiyötä, ja vuosina 2024 ja 2023 maailmanlopun kello näytti 90 sekuntia vaille keskiyön.
Mitä sinä ajattelet tästä? Minkä sinä ajattelet olevan suurin kellon siirtämiseen vaikuttanut asia menneenä vuonna? Jatketaan keskustelua Facebookissa!
LUE MYÖS: