Linnea Leino avautui Ylelle pelostaan: miehet raivostuivat

Linnea Leino on kertonut Ylen haastattelussa pelkäävänsä metsässä enemmän muita ihmisiä kuin villieläimiä.

Näyttelijä Linnea Leino tunnetaan parhaiten urastaan suomalaisella TV- ja elokuva-alalla. Kaikki eivät kuitenkaan tiedä, että Leino on myös innokas luontoihminen.

Nyt näyttelijä onkin kertonut rakkaasta vaellusharrastuksestaan Ylen haastattelussa, jossa kertoo myös aktiviteettiin liittyvistä miinuspuolista.

Leino paljastaa, että metsässä eivät niinkään pelota villieläimet ja hänestä tuntuu, että metsä on jopa kaupunkia turvallisempi paikka.

Yksi asia kuitenkin toisinaan jännittää – muut ihmiset.

– Yksikään karhu ei ole minua pelotellut, mutta sitten jotenkin ne limaiset miehet… Leino aloittaa ja jatkaa kertomalla ikävistä kohtaamisistaan vaelluspoluilla.

Leino muistelee, kuinka häneltä on muutamaan otteeseen miesten puolesta kysytty, miten ”niin nätti tyttö” uskaltaa liikkua metsällä yksin.

Toinen tapaus, joka hänen mieleensä on jäänyt, liittyi epäilyttävään mieheen autiosaunalla.

Kritiikkiä mutta myös ymmärrystä

Vaikka jutussa Leino painottaakin, että valtaosa vaellusreiteillä vastaantulevista ihmisistä on mukavia, on hänen kertomuksensa silti aiheuttanut paljon reaktioita.

Jutun kommenttikenttä on täyttynyt kirjoituksista niin miehiltä kuin naisilta.

Moni mies kritisoi Leinoa ja artikkelia miesten ”mustamaalaamisesta” ja jopa kutsuu naisen kommenttia suoraan ”miesvihaksi”.

”Oliko tämän jutun tarkoitus nyt kertoa Linnea Leinon omatoimisesta retkeilystä, vai pelotella miehistä? Onhan sentään ikiaikaista tietoa, että etenkään nuoren naisen ei kannattaisi yksin liikkua sellaisissa paikoissa, missä voi joutua vaaraan. Maailma on täynnä pahuutta, ja pahoja ihmisiä”, eräs kirjoittaa.

”Todella outo suhtautuminen ihmisiin. Jos jotain sattuu siltä mieheltä saa apua ennemmin kuin karhulta” toinen sanoo.

Moni kuitenkin myös ymmärtää Leinoa ja jopa samaistuu hänen kertomaansa.

”Miehenä ajattelin, että asiallinen artikkeli nuorehkon naisen vaelluskokemuksista. Ei kaikkea tarvi itseensä ottaa tai liioitella mielessään järjettömästi”, eräs mies kirjoittaa.

”Jos tapaa karhun metsässä, tietää heti mikä se on. Tapaa miehen metsässä ei voi mitenkään tietää onko mies mukava, vai kamala”, toinen sanoo.

”Miten noin nätti tyttö uskaltaa olla yksin metsässä?” kuulostaa enemmän uhkaukselta kuin ystävälliseltä keskustelun aloitukselta. Onko vähemmän nätin tytön sitten turvallisempaa olla yksin metsässä? Tämän takia nätiksi tai kauniiksi kutsuminen ei välttämättä imartele”, kolmas pohtii.

”Suurin osa miehistä on asiallisia mutta omilla vaelluksillani olen tavannut sellaisia tyyppejä, joiden kanssa en halua olla missään tekemisissä, ja olen kuitenkin mies!” neljäs kuvailee.

Keskittyminen eri asioihin

Osa on kuitenkin löytänyt keskustelusta myös välimaaston, ja toiset kyseenalaistavat vastakkainasettelun alun alkaen.

”Mielenkiintoinen juttu. Mutta miksi tähän piti laittaa noin provosoiva otsikko? Kaikenlaista vastakkainasettelua on muutenkin jo liikaa”, yksi pohtii.

”Kiva juttu yksin vaelluksesta. Selvästikin otsikointi on sytyttänyt, koska lähes kaikki kommentit ruotivat ”mies vai karhu” vertausta, joka tuskin oli tämän jutun pääasia – jos siis lukee loppuun asti”, toinen kertoo.

” tse paljon luonnossa liikkuneena miehenä olen pistänyt merkille, että naisretkeilijät ovat itse iloisesti tervehtineet tai tulleet juttusille ja koskaan ei ole yhdenkään osapuolen tarvinnut ruveta epäilemään, saati pelkäämään”, kolmas sanoo.

Mitä sinä ajattelet tästä? Entä onko sinulla kokemusta yksinvaeltamisesta? Jatketaan keskustelua Facebookissa!

LUE MYÖS:

 

Lue lisää aiheesta...