Oletko joskus kerännyt tyhjät lasit ja pinonnut lautaset siististi valmiiksi tarjoilijalle ennen hänen paluutaan? Jos olet se paljastaa sinusta paljon enemmän kuin pelkkien käytöstapojen noudattaminen.
Vaikka useimmat laittaisivat tarjoilijan auttamisen pelkän kohteliaisuuden pikkiin, psykologit ovat sitä mieltä, että kyse on paljon muustakin. Tarjoilijalle palveluksen tekeminen saattaa nimittäin viitata ihmisaivojen kohonneeseen empatiakykyyn.
Auttava käsi
Keskellä vilkasta ravintolaa, lasien ja aterimien helinää ja kiireistä meininkiä ei ole lainkaan tavatonta huomata joidenkin asiakkaiden tekevän pieniä tekoja tarjoilijoiden kiireen helpottamiseksi.
Nämä ihmiset eivät tee itsestään numeroa tai hae teoillaan hyväksyntää – usein he auttavat ajattelematta asiaa sen enempää.
Silti nämä teot peilaavat syvästi ihmisen käyttäytymisen ja altruismin psykologiaa.
”Kun huomaan ihmisten tekevän tämän eleen, se tarkoittaa, että he todella välittävät auttamansa henkilön päivän parantamisesta”, New Yorkin yliopiston kliininen psykologi ja emeritusprofessori, tohtori Martin L. Hoffman, kertoo viimeaikaisessa haastattelussaan.
Hoffman, joka on tutkinut urallaan paljon empatiaa ja moraalin kehittymistä, kuvailee näitä tekoja ystävällisyyden ”mikroteoiksi”. Mikroteot ovat hänestä supliikkeja mutta merkityksellisiä tapoja osoittaa välittämistä.
Henkilökohtaiset kokemukset
Monet niistä ihmisistä, jotka pinoavat lautaset ja lasit valmiiksi ovat myös itse nykyisiä tai entisiä ravintolatyöntekijöitä. He tietävät, minkälaista on tehdä pitkiä työvuoroja ravintola-alalla ja minkälaista on tasapainotella asiakaspalvelun, väsymyksen ja kiireen keskellä.
”Entisenä tarjoilijana teen näin joka kerta, kun olen perheeni kanssa ulkona syömässä. Se on pieni ele, mutta ystävällisyys merkitsee paljon varsinkin, kun tarjoilijoilla on kiire. Muistan olleeni kiitollinen, kun asiakkaat tekivät niin minulle ollessani tarjoilija,” eräs käyttäjä kirjoittaa Facebookissa.
”Ihmiset, jotka sanovat, ’ettei astioiden kokoaminen ole heidän työnsä’ kertoo vain siitä, ettei heille ole opetettu näitä käytöstapoja kotona.”
Toisille ihmisille taas tarjoilijoiden auttaminen tulee toista kautta – he sattuvat olemaan luonnostaan enemmän tietoisia ympäristöstään ja siitä, miten he voivat siihen vaikuttaa.
Nämä ihmiset huomaavat pienetkin rasituksen ja kiireen merkit muissa ihmisissä ja heille on siksi luonnollista reagoida havaintoihinsa auttamalla. Nämä ihmiset auttavat hyvää hyvyyttään mutta myös siksi että he tietävät, millaista on olla ylikuormittunut.
”Se osoittaa, että sinulla on eleganssia, etkä pelkää laittaa käsiäsi saveen auttaaksesi jotakuta”, toinen käyttäjä kirjoittaa.
Prososiaalinen käyttäytyminen
Tarjoilijan auttaminen lautasten pinoamisella tai annosten jakelulla pitkin pöytää voi vaikuttaa yksinkertaiselta eleeltä, mutta se heijastaa syvälle juurtuneita ihmisen psykologisia piirteitä.
Nämä teot, joita muut pöydässä istuvat eivät aina huomaa, ovat esimerkkejä niin sanotusta prososiaalisesta käyttäytymisestä. Pro-sosiaalinen käyttäytyminen on toimintaa, joka hyödyttää toista henkilöä ilman, että odotamme siitä palkkiota itsellemme.
Ne ihmiset, jotka käyttäytyvät prososiaalisesti usein aistivat muiden elekieltä ja tunteita toisia herkemmin. Heille tilanteeseen mukautuminen on vaivatonta ja muiden taakan keventäminen tulee heille luonnostaan.

Psykologian käsitteiden mukaan tällainen käytös on suhteellisen vaivatonta mutta sillä on suuri merkitys ympäristöön, tunnelmaan ja sosiaaliseen harmoniaan. Muiden auttaminen pienillä teoilla ei muuta näiden ihmisten päivän kulkua juuri ollenkaan mutta tarjoilijoille teot voivat olla sitäkin merkityksellisempiä.
Pieni avulias ele voi ratkaista sen, onko tarjoilija vuoronsa jälkeen aivan puhki vai kenties saanut edes yhden hetken olla kiitollinen kiireen keskellä.
Tutkimusten mukaan ihmisillä, jotka tekevät ystävällisiä tekoja, on parempi mielenterveys ja kokevat yleisesti enemmän tyytyväisyyttä elämässään. Tämä yhteys korostaa sitä, kuinka muiden auttaminen voi myös parantaa auttajan mielen hyvinvointia ja lisätä merkityksellisyyden tunnetta.
Ystävällisyyttä on olemassa
Vaikka eri maiden väliset kulttuurinormit vaihtelevat sen suhteen, kuinka paljon asiakkaat voivat avittaa tarjoilijoita, pohjimmainen ajatus on sama. Kun päätämme auttaa tarjoilijaa vastaamme havaitsemaamme avun tarpeeseen.
Kyse ei ole hyvesignaloinnista tai oman egon pönkittämisestä. Kyse on siitä, että osa ihmisistä on luonnostaan huomaavaisia ja tarkkaavaisia muita kohtaan ja ottavat siten spontaanisti tehtäväkseen auttaa muita – esimerkiksi tarjoilijoita.
Nämä teot, olivat ne sitten kuinka pieniä tahansa, eivät jää huomaamatta. Keskellä ravintolan kiireistä arkea työskentelevälle tarjoilijalle astioiden kasaaminen tai annosten jakelussa auttaminen voi olla heille muistutus siitä, että kiltteyttä ja ystävällisyyttä voi löytää myös hektisyyden keskellä. Nämä pienet teot voivat merkitä heille paljon ja antaa voimaa sekä jaksamista pitkän työvuoron aikana.
Aikana, jolloin merkittävä osa sosiaalisesta kanssakäymisestä tapahtuu ruutujen välityksellä pienet inhimilliset ja avuliaat teot erottuvat edukseen. Ne heijastavat ihmiskunnan hyviä puolia ja kertovat myös auttajista, jotka tekevät pieniä tekoja vilpittömästi myös silloin, kun kukaan ei katso.
Oletko sinä yksi niistä ihmisistä, jotka auttavat siivoamaan pöytää ravintolassa ollessasi? Kerro meille Facebookissa miksi tai miksi et toimi tällä tavalla!
LUE MYÖS:
- Psykologi väittää yhden kysymyksen paljastavan, kuka on narsisti
- Tästä syystä naiset istuvat usein jalat ristissä