Lentäjän rehellinen paljastus palkasta löi ihmiset ällikällä

Suurella Yhdysvaltalaisella lentoyhtiöllä työskentelevä lentäjä Garret Ray avasi rehellisesti työnsä palkkaan liittyviä asioita videolla, joka on jättänyt monet ihmiset hämilleen.

Lentäjän työ on monen pienen lapsen haave ja sitä on kautta aikojen pidetty varsin kiinnostavana sekä arvostettuna ammattina. Harva kuitenkaan ehkä tietää tarkalleen, miten paljon työtä lentämiseen kuuluu puhumattakaan siitä, miten lentäjille maksetaan.

Juuri siitä johtuen perämiehenä työskentelevän lentäjä Garret Rayn videot hänen työstään ja elämästään ovatkin herättäneet niin paljon mielenkiintoa ja huomiota. Ray julkaisee videoita sosiaalisessa mediassa ja Youtubessa, jossa puhuu avoimesti lentäjän työstä ja kaikesta siihen liittyvästä.

Ray kertoo työskentelevänsä eräällä suurella Yhdysvaltalaisella lentoyhtiöllä ja lentää useimmiten lentoja New Yorkin lentokentiltä. Perämiehenä – tai co-pilotina, kuten tehtävää nykyisin monesti kutsutaan – työskentelevä Ray kertoo suuren osan työpäivistä kuluvan muualla kuin lentokentillä istuskeluun. Kun hän sitten istuu koneen kyytiin, ei hän aina edes ole se, joka konetta lentää.

Kyse on monesti niin kutsutusta deadhead -lentämisestä, jossa lentoyhtiön työntekijä vain matkustaa toiselle kentälle koneen mukana voidakseen lähteä sieltä sitten lennolle ja varsinaisiin töihin.

Perämiehen palkka tuli monelle yllätyksenä

Daily Mail -lehdelle antamassaan haastattelussa ja Youtubeen lataamallaan videolla Ray kertoo, kuinka hän itse yrittää nykyään maksimoida työviikon aikana kotona viettämänsä ajan – tai sitten maksimoida pidemmiltä matkoilta saamansa palkan.

– Tänään minä deadheadasin LaGuardian lentokentältä New Yorkista Dallas Forth Worthin lentokentälle ja lensin sitten sieltä itse takaisin LaGuardiaan. Tästä matkasta minulle maksettiin 1556 dollaria, Ray avaa tienestejään videolla.

Kuvituskuva: Shutterstock

Hän kertoo tuntipalkkansa kyseisellä lentoyhtiöllä tällä hetkellä 4 vuoden työkokemuksella perämiehenä kapearunkoisessa 737 -koneessa olevan 213,87 dollaria, joka olisi euroiksi käännettynä noin 184,3€. Esimerkkinä käyttämästään työpäivästä hän siis tienasi yli 1300 euroa.

– Minulle siis maksettiin 1556 dollaria hieman yli seitsemän tunnin työstä ja olin poissa kotoa vähän yli 9 tuntia. Tämä on ilmiömäinen skenaario. Joo, jouduin heräämään aamulla kello 4.30, mutta olin takaisin kotonani jo kello 15 päivällä.

Ray avaa myös kuukausitason tienestejään kertomalla, että kuukautena, jossa hän työskenteli perämiehenä 80 tuntia, hänelle maksettiin 17 109 dollaria – eli noin 14 750 euroa. Mikäli hän olisi tehnyt saman työmäärän kapteenin nimikkeellä, hänen ansionsa olisivat nousseet jopa 27 116 dollariin, eli 23 366 euroa.

Ray kertookin, että mikäli hän ylenisi lentokapteeniksi, hänen tuntipalkkansa nousisi 338,95 dollariin. Perämiehenä työskentelevä Ray muistuttaa, että palkat voivat kuitenkin vaihdella lentoyhtiöiden, kokemuksen sekä konetyyppien perusteella.

Videon kommenttikentissä monet ovat ällistyneitä siitä, kuinka paljon lentäjä todella saa tuntipalkkaa jo perämiehen roolissa. Kommenteissa on myös iäkkäämpiä henkilöitä, jotka kertovat itse lentäneensä aikoinaan, jolloin palkat olivat paljon alhaisempia.

– Vau. Neljännen vuoden perämiehenä 90-luvulla minä tienasin noin 31 dollaria tunnilta ja maksimitunnit olivat 83. En saanut 213 dollaria tunnilta ennen kuin olin 27-vuotiaana kapteeni! Hienoa, että palkkaus on nykyään parempi, mutta myös säästää, sillä tilanteet voivat kääntyä lentoalalla nopeasti, eräs kommentoija kertoo.

– Minä en tajunnut, miten hyvin teille maksetaan! WOW, hämmästelee toinen.

Monet kiittelevät Rayta siitä, että hän puhuu palkasta ja työn kaikesta sisällöstä niin avoimesti. Kaikki Rayn videollaan esittelemät palkkatiedot ja muut faktat yhtiöiden tuntipalkoista ovat peräisin

Voit katsoa koko videon Garret Rayn Youtube -sivuilta tästä:

LUE MYÖS:

 

Lue lisää aiheesta...